Telefonos interjú a munkaerő-toborzásban Mire használható és mire nem?
2019. 01. 01.A személyes interjúra való behívás előtt előfordul, hogy csörög a pályázó telefonja és rövid telefoninterjút kér a kiválasztást végző szakember. Hogy mi célt szolgál ez a szűrés, hogyan lehet erre készülni és mit tudhat meg ebből a HR-es, erről kérdeztük az egyik munkaerő-toborzó cég munkatársát.

A tanácsadó elmondta, a telefonos interjú módszerét a személyes interjúra való behívás előtt alkalmazzák. Elsősorban az önéletrajz pontosítását szolgája 5-10 percben, "előszűrési" funkciót tölt be.
"Ha nem derül ki a jelentkező önéletrajzából, hogy pontosan milyen munkatapasztalatot szerzett, milyen végzettsége van, esetleg a feltüntetett nyelveket milyen szinten beszéli megkérdezzük. Emellett személyes benyomást is gyűjtünk a jelentkező motivációjáról, fizetési igényéről, kommunikációs kézségéről illetve arról, a sikeres személyes interjú esetén mikortól tudna munkába állni. Ezek a kérdések sok esetben nem derülnek ki a motivációs levélből, sokkal konkrétabb és hatékonyabb, ha telefonon kérdezzük meg.", jegyezte meg a személyzeti tanácsadó.
A pontosítás a pályázó érdekét is szolgálja: kiderülhet, hogy egészen mást értett a pozíció alatt, így elkerülhető egy felesleges személyes interjú, ami neki és a cégnek is időbeli befektetés lett volna.Könnyen mérhető a nyelvtudás
Emellett egyelőre ritka, de előfordul, hogy 15-20 perces szakmai beszélgetés is zajlik. "Ilyenkor a megbízónk külföldi tulajdonosa vagy szakmai vezetője méri fél a jelöltek szakmai hozzáállását és tapasztalatát", mondta a szakember.
A telefonos interjú kiváló lehetőség a nyelvtudás mérésére is. Különösen azoknál a pozícióknál, melyeknél telefonon kell kapcsolatot tartani a külföldi partnerekkel. Bucsai András szerint rögtön kiderül, tud-e, érti-e a kérdések, hogyan reagál rájuk, mennyire frappánsan, választékosan fejezi ki magát. Ez a megmérettetés bizonyos szempontból nehezebb a személyes interjún történő beszélgetésnél, hiszen gesztusok híján csak a beszédhangra támaszkodhatnak a pályázókKészülés HR-eseként és pályázóként
Tanácsok az interjú előtt:
Pályázóknak javasolni tudom, hogy csak alkalmas időben és helyen kezdjen bele egy telefonos interjúba, mert ha az időpont nem alkalmas rosszabb teljesítményt fog nyújtani.
Ne tartózkodjon a kérdésektől a céggel és a pozícióval kapcsolatban.
Kérjük el az interjúztató elérhetőségét és kérdezzük meg mi lesz a következő lépés.
Hogyan keress állást?
+ indíts egy álláskeresést a kívánt pozíciónév/készség és a város megadásával, majd pályázz az állásokra
+ állíts be e-mailes állásértesítőt, hogy elsőként értesülhess a keresési feltételeidnek megfelelő, friss állásokról (e-mail címedet a találati listában a jobboldali oszlopban adhatod meg)
+ töltsd fel önéletrajzod - így a munkaadók is megkereshetnek állásajánlataikkal
Ha HR-esként ilyen interjút készítünk, legyen előttünk a pályázó önéletrajza, folyamatosan jegyzeteljünk és a köszönés és bemutatkozás után kérdezzük meg, alkalmas-e az időpont egy rövid beszélgetésre. Előfordulhat ugyanis, hogy a pályázó éppen dolgozik, jelenlegi főnöke hallja szavait. Emellett azt is tanácsos szem előtt tartani, hogy a HR-es is nyugodt körülménynek között beszéljen, ne lépjenek fel zavaró tényezők, ugyanis a vállalat hírét is viszi az interjú.Nem pótolja a személyes beszélgetést
A tanácsadó az előnyök mellett a műfaj határaira is felhívja a figyelmet: A telefonos interjú azonban nem pótolhatja a személyes benyomást. Nem találkoztam még olyan kiválasztással, melynek során telefonos interjú alapján vették fel a jelöltet. Ahhoz, hogy valakit felvegyen a munkaadó, személyes találkozóra mindenképpen szükség van, hiszen ez alapján bizonyosodhat meg róla, hogy együtt tudna a pályázóval dolgozni.