Öt trend a HR világában - Personal Hungary 2012
2019. 01. 01.Szerdán és csütörtökön rendezték a Personal Hungary-t, a HR szakma legnagyobb hazai kiállítását. Néhány érdekes gondolat, trend a rendezvényen hallottakból.

1. Egyre fontosabb a hatékonyság: kisebb létszámmal ugyanazt a munkát (vagy többet) elvégezni. Az utóbbi évek gazdasági válsága a legtöbb vállalatot létszámcsökkentésre kényszerítette. A munkamennyiség azonban lényegesen nem változott, sőt a csökkenő bevételeket sokan új irányokkal, üzletágakkal próbálták ellensúlyozni. Míg korábban a csoportproblémákat a profit mögé lehetett rejteni, mára a túéléshez az együttműködés sokkal fontosabb lett.
2. Extra stressz alatt a középvezetők és a HR-esek. Mindkét csoport jellemzője, hogy egyszerre kell megfelelniük a felsővezetői elvárásoknak és a dolgozói igényeknek. Ez a kettős nyomás a vezetők és a HR-esek számára lelkileg rendkívül megterhelő. Ha pedig ehhez még egy leépítés levezénylése is kapcsolódik… Éppen ezért a stresszkezelés megtanulása és az egészséges életmód számukra különösen fontos.
3. Már a barátnak sem tud segíteni a HR-es. Míg tíz évvel ezelőtt, a növekedés éveiben, a HR-es még távoli ismerőseinek is tudott segíteni állásajánlatokkal, mára már a legjobb barátoknak is azt kell mondania, hogy sajnálja, nem tud álláslehetőségekről. Ennek megélése szintén megterhelő.
4. Nincs pénz béremelésre, előtérben az alternatív ösztönzési eszközök. Egyre több vállalatvezető szembesül azzal, hogy minimális a mozgástere a bértervezésben. A jó munkaerő megtartása azonban fontos, így minden költséghatékony motivációs eszközt be kell vetni. Ilyen lehet például uniós támogatásból továbbképzéseket szervezni, személyre szabott cafeteriaelemeket bevezetni, az egyéni igényeket felmérve távmunkát vagy rugalmas munkaidőt engedni, az egyéni teljesítményeket erkölcsileg és minimális összeggel jutalmazó programokat (például: A hónap dolgozója) indítani.
5. Fókuszban a munkaadói márkaépítés. A legjobb munkavállalók megszerzésében egyre fontosabb az "employer branding", aminek egyik eleme a hiteles kommunikáció. A közösségi média korában azonban megszűnt a munkaadó információs monopolhelyzete. Mit sem érnek a legjobb reklámok, ha az interneten kommentelők, az életben pedig a munkavállalók rossz hírét viszik a cégnek. Fontos eleme az imageépítésnek, hogy a vállalat ugyanazt a megbecsülést nyújtsa munkavállalói felé, mint ügyfeleinek.
Karácsony Zoltán, 2012. november 16.