Mit ad a külföldi ösztöndíj a pályakezdéshez? Odrobina Edina, Mannheim
2019. 01. 01.Hogy majd útnak induljon és hasznos, a nemzetközi környezet szempontjából is új tapasztalatokat gyűjtsön. ”Számomra nagyon újszerű volt például az, hogy itt tényleg közelről láthattam nemzetközi és kulturális sokszínűséget, környezetet, mert a német hallgatókon kívül még a világ számtalan szegletéből - például Ausztráliából, Kolumbiából és Oroszországból - is érkeztek a diákok. Egyébként a németek is nagyon kedvesen fogadtak, mint új jövevényt a campuson. Annak ellenére is, hogy közülük sokan alapjáraton picit távolságtartó karakterek.”
Emellett azt is megtapasztalhatta: a német felsőoktatási rendszer mindenkit következetességre és szorgalomra sarkall. Mert itt nem lehet annyira élesen különválasztani egymástól a szorgalmi, - és a vizsgaidőszakot.

”Itt kőkeményen és folyamatosan tanulni kell minden tantárgyból, egész félévben, mert a vizsgaidőszakra összesen 2 hét áll a rendelkezésre, december 9-e és 22 - e között. Aztán főleg gyors, tempós írásbeli vizsgák vannak. Ahol a feladatmegoldás már ”1 perc - 1 pont, 2 perc - 2 pont” rendszerben történik. Azaz a könnyebb kérdésnél 1, a nehezebbnél már 2 perc áll a vizsgázó rendelkezésére. És nehézségtől függően ugyanennyi pontot érnek a feladatok. De ha elfogyott az idő, azonnal tovább kell lépni a következőre. Ebből is látszik, hogy itt nincs esélyed eredményesen letenni a vizsgáidat, ha a szorgalmi időszakban ellébecoltad a tanulást.” Aminek Németországban egyébként sincs nagy hagyománya.
Két nap nonstop az önkormányzat ügyfélszolgálatán
Edina mindent egybevetve úgy érzi: a sokszínűség és a kinti vizsgák mellett a menet közben megszerzett önállóságból is rengeteget profitált a program során. ”Már megérkezésem után bele kellett magamat vetni a feladatokba, a kint tartózkodásomhoz fűződő ügyintézésekbe – így egyből a helyi önkormányzat ügyfélszolgálatán találtam magamat az első 1-2 nap.”
Így értékelik a cégek az Erasmust megjárt pályakezdőket
Abban pedig biztos, hogy a kint töltött hónapok később, álláskereséskor, az önéletrajzában is jól mutatnak majd.
Ebben a pályázatok elbírálásában is résztvevő Tempus Közalapítvány csoportvezető-helyettese, Koós-Herold Zsuzsanna is egyetértett.

”A felmérések szerint 3 Erasmus-programban résztvevő diák közül legalább 1-nek már a külföldi kint tartózkodásuk ideje alatt állást ajánlanak a cégek. Továbbá a vállalatok 92% - a szerint a toleranciának és problémamegoldó-készségnek is jót tesz, miközben önbizalmat is fejleszt: pont az előbbiek miatt bíz szívesebben komolyabb, felelősségteljesebb feladatokat 64% - uk olyan fiatal munkavállalókra, akik már külföldi munkatapasztalattal is rendelkeznek.”
Nem ösztöndíjturistáknak szólnak a kiírások
Attól azonban mindenkit óva int a Tempus munkatársa, hogy egyetemistaként az elsőre nagyon jól csengő utazás - nyelvtanulás tengelyen egyensúlyozva próbálja meg összeállítani a pályázati anyagokat. ”A fenti ösztöndíjak jelentős, komoly és egyértelműen a diákok szakmai fejlődését előmozdító támogatások. Épp ezért a források se az ösztöndíj-turizmus kiszolgálása céljából vannak. Ami azt jelenti: annak lehet valóban esélye bejutni a programba, aki a pályázatában egyértelműen szakmai szempontokkal indokolja a jelentkezését - és a megcélzott külföldi egyetemet is ennek a célnak alárendelve választja ki.”