Harc a munkahelyért
2019. 01. 01.Pótolhatatlan munkavállaló nincs, mondják egybehangzóan a fejvadászok, ezért senki sem érezheti magát nyeregben a munkahelyen. Ettől függetlenül vannak olyan eszközök, fogások, melyekkel stabilizálhatjuk helyünket, hogy egy esetleges leépítés esetén ne mi kerüljünk az elbocsátandók közé. A munkahelyi érték növeléséről és a túlélési stratégiákról kérdeztünk fejvadászokat."Nehezen megválaszolható, hogy miként növelheti valaki értékét a munkahelyen, ugyanis ez az adott cég kultúrájától is függ. Az amerikai céges kultúra feladatközpontúságot követel, a távol-keletinél a munkaidő áll inkább a középpontban. Valahol elvárás a kreativitás, a kezdeményezőkészség, máshol a munkatársnak elsősorban a kiadott feladatra kell koncentrálnia", állítja Fazekas Zsolt, a HILL International nemzetközi fejvadász cég ügyvezető igazgatója, hozzátéve, már a munkába lépéskor tájékozódni kell az elvárásokról, a cég értékeiről.

Munkánk értékének egyik mutatója a vezető személyes értékelése, amelyre legalább évente egyszer sor kerül. Fazekas Zsolt szerint ennél gyakrabban is kérhetünk visszacsatolást, ám túlzásba vinni ezt sem szabad. Projektmunkák lezárásakor szintén sor kerülhet az eredmények elemzésére, aminek keretében a munkavállalók produktumát is értékeli a munkahelyi vezető.
Ötletek, lelkesedés
Deák Andrea, fejvadász, a Neumann International AG Budapest ügyvezető igazgatója a szorgalomra és a lelkesedésre helyezi a hangsúlyt: "Munkahelyi értékünket egészen egyszerűen akkor növeljük, ha szorgalmasan, megbízhatóan, lelkesen dolgozunk, nem nyafogunk, hanem ötleteket hozunk, érdeklődünk a cég sikerei iránt, a vezető szeme előtt vagyunk. Tévhit az, hogy alacsonyabb pozíciókban dolgozóktól nem számít semmilyen ötlet. Egy jól felépített és menedzselt cégnél az "alulról" érkező javaslatokat is mérlegelik, és egy idő után akár előrelépést is kínálnak a munkatársnak", véli a fejvadász.
Fazekas Zsolt arra hívja fel a figyelmet, ha a lelkesedés nem párosul eredménnyel, akkor megítélésünk akár negatív tartományba is fordulhat.
Senki sincs nyeregben
Mindkét szakértő azon a véleményen van, pótolhatatlan munkavállaló nincs, bármennyire is helyezik sokan magukat ebbe kategóriába. "Lehet, hogy a munkaadó ugyanolyan képességű és tudású munkavállalóval nem tudja pótolni a kollégát, de másban jobb munkaerővel biztosan, mivel mindenkit le lehet cserélni. Vannak olyan munkaadók, akik ügyelnek arra, hogy senki se érezze magát nyeregben. Egyik megbízónk például azért vesz fel új embert, hogy egyik vezetőjük ne gondolja azt, hogy nélkülözhetetlen a cégnél", magyarázza Deák Andrea.
Mutassunk pluszt a napi munkán túl
Stabilizálhatja a pozíciót, ha a munkavállalónak a cégen belül több területre van rálátása, számos részlegen kipróbálta magát, ám ez a legtöbb esetben a cégvezetésen múlik.
Szintén javíthat a helyzeten, ha a munkavállaló a saját feladat sikeres megoldásán kívül valami pluszt tud felmutatni, például projektfeladatra jelentkezik.
Tréningek: csak ha hasznát vesszük
A tréningeken való részvétel nem jelenti feltétlenül pozíciónk erősödését. "Akkor lehet például egy értékesítői továbbképzésen való részvétel előnyös, ha a vezető látja, az ott tanultakat a napi munkába beépítjük és ezáltal javul a teljesítményünk. Sajnos sok olyan tréningre küldik a munkavállalókat, melyek a munkában nem hoznak hasznot vagy nem kérik számon a tanultakat", foglalja össze tapasztalatait Deák Andrea.
Ütőkártya lehet az érzelmi intelligencia
A szakmai felkészültség mellett az érzelmi intelligencia az, amivel a munkavállaló növelheti értékét a munkahelyen. A jó kommunikáció, a nyitottság, a csapatjátékos szerep, a problémamegoldás, az önfejlesztés egyre fontosabb a napi munkában. Aki ezekben erős, vagy képzi magát, jobban tud alkalmazkodni a válsághelyzetekhez is, és nehezebben válik meg tőle a munkaadó.